Lancaster ED618

 




De Lancaster ED618 was op de nacht van 9 april 1943 op weg om een bombardement uit te voeren op de Duitse stad Duisburg. Duisburg was ten tijde van de Tweede Wereldoorlog een belangrijke industrie en transportstad en werd daardoor veelvuldig gebombardeerd door de geallieerde troepen. Tegen het einde van de oorlog was zo'n 80% van alle woonhuizen in Duisburg verwoest en waren er 96.000 mensen dakloos geworden. Op de avond van 9 april stijgen er rond 20:00 uur 104 Lancasters op en 5 Mosquitos vanaf de luchtbasis 'RAF Holme on Spalding Moor' (RAF Holme) in Yorkshire. 9 vliegtuigen keren die nacht niet terug naar huis.

De Lancaster ED618 viel onder het 101e Squadron en deze vlucht zou de derde missie worden van dit vliegtuig. Op het moment van de crash had het slechts 19 uur gevlogen. Het vliegtuig werd bestuurd door de 22 jarige piloot John David Steel en had een totale bemanning van 7 leden. Rond 22:45 vlogen ze in de buurt van Doornspijk toen het vreselijk mis ging. De Lancaster ED618 werd neergeschoten en kwam in botsing met de Duitse Nachtjager, een Messcherschmith BF 110 die het vuur had geopend. De Lancaster die op weg naar Duisburg was voor een bombardement was afgeladen met bommen explodeerde in de lucht en de brokstukken kwamen terecht over een groot gebied. De Duitse Nachtjager storten eveneens neer en werd gevlogen door de Duitser luitenant 'Oskar Köstler' Hij was 23 jaar oud en overleefde de crash niet. Zijn lichaam werd geborgen en begraven op de Duitse oorlogsbegraafplaats Ysselsteyn in de Limburgse plaats Venray.

Geen van de bemanningsleden uit de ED618 weet te ontkomen en zij vinden die nacht alle de dood. Hun lichamen liggen begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk. Hun crew werd gezien als zeer succesvol. 





De Benaming:

John David Steel 22j Piloot
John David Steel was een piloot met ervaring. Hij ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk en werd slechts 22 jaar oud. Hij was onderdeel van de Royal Canadian Air Force.
Michael John Bennett 26j Navigator
Dit was zijn 15e missie, en zijn 3e missie richting Duisburg. Hij ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk. Hij was afkomstig uit het Engelse plaatsje Coventry en werd 26 jaar oud.

D'Arcy Gould 22j Bommenrichter
Hij was afkomstig uit Auckland, Nieuw-Zeeland en stierf op 22 jarige leeftijd. Hij ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

John Hence 23j Flight Engineer, Boordwerktuigkundige
John Hence was afkomstig uit de Engelse stad Dunham en was net als de meeste bemanningsleden al vanaf het begin lid van de crew. Hij werd 23 jaar oud en ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

Norman James Richie 21j Boordschutter
Voor Norman James Richie was dit slechts de vierde vlucht (voor zover wij kunnen nagaan in de archieven) en verving hij de Heer G Armstrong. G Armstrong heeft 11 vluchten met de crew mee gevlogen en is op 27 maart 1943 tijdens een vlucht richting Berlijn ziek terug gebracht omdat hij problemen had met zijn ogen. Over Norman James Richie is ons veder niets bekend, enkel dat hij 21 jaar oud was en eveneens ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

Stanley Grundy 23j Boordschutter
Hij was afkomstig uit Johannesburg (Zuid-Afrika) en werd slechts 23 jaar oud. Hij behoorde tot de Royal Air Force en ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

William David George O'Brien 21j boordschutter
Hij behoorde tot de Royal Air Force Volunteer Reserve (RAFVR) en was afkomstig uit de Engelse graafschap Sussex. Ook hij ligt begraven op het ereveld van de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

De Missie:
Een bombardement op Duisburg. Voor de crew was dit de derde maal richting Duisburg

9 april 1943 – Nooit aangekomen, neergeschoten
8 april 1943 – Ze vertrokken om 21:17 uur en waren terug om 02:17. Missie geslaagd, bommen werden gedropt om 23:29 uur.
4 april 1943 – Missie werd afgeblazen wegens technische problemen. Ze vertrokken om 19:40 uur en waren terug om 21:20 uur.












De Crashlocatie:
Over een echte crashlocatie kunnen we niet spreken. De Lancaster ED618 is in de lucht geëxplodeerd en de brokstukken kwamen verspreid over een groot gebied terecht. Het grootste gedeelte kwam terecht in Doornspijk. Ook in de voormalige Zuiderzee komen brokstukken terecht in de omgeving waar zich nu de Alikruikweg in Biddinghuizen bevind. In 1980 werd in Elburg nog één van de vier motoren geborgen. 


 
MENS AGITAT MOLEM
DE GEEST BEWEEGT DE MASSA