Fliegerhorst Hilversum

Op 8 maart 1934 diende het Gooise Vliegveld Actie Comité een verzoek in tot de bouw van een vliegveld in Hilversum. Dit voor het uitvoeren van vluchten met kleine zweefvliegtuigen. Op enkele problemen na over de locatie vond de gemeente Hilversum het een goed idee. En onder het nom van werkverschaffingen in de crisisjaren van de jaren 30 werd er op 22 februari 1938 begonnen met de bouw van het vliegveld. Op 19 augustus 1939 was het vliegveld eindelijk klaar en op 30 september zou het vliegveld feestelijk worden geopend met een tweedaags vliegfeest. Helaas is het nooit zo ver gekomen. Want op 28 augustus 1939 werd de algemene mobilisatie afgekondigd en werd het vliegveld uitgeroepen tot militair terrein. De volgende dag werd het vliegveld meteen uitgebreid en enkele dagen later op 31 augustus kwamen de eerste vliegtuigen vanaf Soesterberg richting Hilversum.
 

Uitsnede van de naoorlogse kaart van het vliegveld. De rode stippen geven ruw aan waar de Duitse bouwwerken zich bevonden. Bron: Nationaal Archief Den haag.
Tegen de eerste dagen van mei 1940 werd het vliegveld mede door uit gelekte geschriften waaruit bleek dat de Duitsers interesse hadden in het vliegveld de landingsbanen onklaar gemaakt en versperd met grote rioolpijpen. Op de vroege morgen van 10 mei 1940 gebeurde dan toch het geen waar iedereen voor vreesde. Rond de klok 4 uur werd het vliegveld aangevallen door enkele Duitse Messerschmitt's jagers van het type ME-190Nederland capituleerde en vliegveld kwam in handen van de Duitse Wehrmacht die het meteen fors uitbreiden tot 200 hectare. De omliggende bossen en velden werden bij het vliegveld getrokken en uitgebouwd met hangars en in het bos een hangar die via een rolbaan was verbonden met het het vliegveld. Voor het opslaan van munitie werden kuilen gegraven en in de directe omgeving werd een grote bunker gebouwd die was uitgerust met een stuk luchtafweergeschut. Op weer een andere bunker werd een uitkijktoren gebouwd die via een onderaardse gang in verbinding stond met de luchtafweergeschut bunker. Echter is na alle waarschijnlijkheid van de gang niks meer over. Wel zijn er nog enkele bunkers aanwezig en op het vliegveld zelf zijn nog aardig wat gebouwen terug te vinden van Duitse oorsprong. De meest uit het oog springende bunker is ongetwijfeld de commandopost. Deze Duitse befehlstand ligt pal naast het vliegveld en is bijna geheel afgedekt met zand. Aan de zelfde weg een stukje veder op ligt nog een klein exemplaar en zo zijn er in de directe omgeving nog wel wat restanten te vinden. Ook de nog steeds in gebruik zijnde Korporaal van Oudheusdenkazerne is van Duitse origine evenals het Hermann Göring Lager dat uit enkele villa's bestaat met muren tot 1 meter dikte. Uiteraard geheel in luxe uitgevoerd voor de Duitse officieren.


  
Het Vliegveld werd door de Luftwaffe niet gebruikt maar diende hoofdzakelijk voor testvluchten en de af montage van in Amsterdam vervaardigde toestellen. De meeste vliegtuigen die richting Hilversum kwamen waren van het type Bücker Bü 181 wat gold als standaard lesvliegtuig van de Luftwaffe. Tussen 1943 en 1944 kwamen ruim 700 van deze toestellen richting Hilversum. Tegen het einde van de oorlog werd een groot deel van de hangars door de Duitsers onklaar gemaakt en vernietigd. Toch wisten de geallieerde vlak na de oorlog nog dankbaar gebruik te maken van het vliegveld. Later toen de geallieerde weer waren vertrokken en de rust in Hilversum was weder gekeerd is het vliegveld opnieuw uitgebouwd en kon ruim 9 jaar later dan gepland het openingsfeest op 10 juni 1948 eindelijk door gaan.


Hieronder treft u de door ons bezochte bunkers op de vliegveld van Hilversum.












Lees hier het artikel