De Nieuwe
Hollandse Waterlinie is ongetwijfeld de belangrijkste
verdedigingslinie uit de Nederlandse geschiedenis. De oorsprong van
de linie gaat terug naar de 17e eeuw en droeg toen de naam Hollandse
Waterlinie. De Nieuwe Hollandse Waterlinie dateert uit 1815 heeft als belangrijkste verschil dat ook Utrecht sindsdien tot de linie
behoorde. De linie had een lengte van 85 kilometer en was gemiddeld 3
tot 5 kilometer breed. Het geheel begon bij de toenmalige Zuiderzee
met Fort Pampus en liep via de vijf vestingsteden Muiden, Weesp,
Naarden, Gorinchem en Woudrichem door tot aan de Biesbosch. De
voltooiing van de linie was pas in 1870 gereed maar zou in de daarop
volgende jaren continu verbouwd worden technische ontwikkelingen op
het gebied van wapens en munitie.
Het doel van de
linie bestond hoofdzakelijk uit het onderwater kunnen zetten van een
groot gebied om de Vesting Holland heen. Hiervoor was een complex
systeem van sluizen aangelegd welke waren onderverdeeld in deelgebieden. Hierdoor was het mogelijk
de vesting Holland af te sluiten met een inundatie van circa 60 cm
water. Dit werd te diep geacht voor de vijandelijke eenheden om er
doorheen te lopen en te ondiep om er doorheen te varen. In de
geschiedenis van de Nieuwe Hollandse Waterlinie is deze 3 keer in
werking gezet en wel in 1870 tijdens de Frans – Duitse oorlog,
tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914 – 1918) en in 1939 – 1940 in
de mobilisatie perioden vlak voor de Tweede Wereldoorlog.
In de perioden
voor de Tweede Wereldoorlog zijn er in de linie honderden kazematten
bij gebouw variërend van de groepsschuilplaatsen type P (Piramide
Kazemat) als wel van het type G (Gietstalen Koepel kazemat) Van deze
laatste zijn er nog maar enkele compleet aanwezig aangezien de
Duitsers bijna alle koepels hebben omgesmolten voor hun eigen
oorlogsindustrie. Ook werden vrijwel alle wegen die toegang boden
tot de Vesting Holland uitgerust met wegversperringen van het type
Aspergeversperring. Op plekken waar extra verdediging nodig werd
geacht werden ook nog naast de overige kazematten en forten
zogenoemde V.I.S. Kazematten gebouwd. Dit waren kazematten die waren
voorzien van een mitrailleur of een kanon.
Na de Tweede
Wereldoorlog bleek de Nieuwe Hollandse Waterlinie zijn nut te hebben
verloren door het gebruik van vliegtuigen in de oorlogsvoering. Wat
overbleef was een gigantisch stelsel van forten, kazematten, en
schootvelden die vandaag de dag nog grote deels aanwezig zijn. Veel
van de forten hebben reeds een andere bestemming gekregen en worden
goed onderhouden. Veel van de wegversperringen zijn opgeruimd of zijn
of weggewerkt onder nieuwe laag asfalt. Wel zijn op veel locatie de
uiteindes van deze Aspergeversperringen nog goed zichtbaar. De
Kazematten zijn ook nog in grote getallen aanwezig en doemen overal
op in de weilanden en op of rond de akkers.
De afgelopen jaren
hebben wij een klein gedeelte van de Nieuwe Hollandse Waterlinie
bezocht waarvan het grootste gedeelte nog op een harde schijf staat
de wachten om geplaatst te worden. Het lijkt ons voor de toekomst een
leuke uitdaging om de hele linie eens te bezoeken maar of dat echt
gaat gebeuren zal te toekomst uitwijzen. Onderstaand in ieder geval
het gedeelte wat al online staat.
InformatieGroep A - Naarden
Vak A - Muiden
Vak B - Weesp




Groep B – Nieuwersluis
Vak A – Nederhorst den Berg
Vak B – Mijnden

Groep C - Utrecht
Vak D - Liesbosch
