Begin
november 1944 werden er in en rond Zwolle affiches verspreid waar op
stond dat alle mannen tussen de 17 en 50 jaar oud zich moesten melden
voor het verrichten van arbeid. Deze dwangarbeid zou gaan bestaan uit
het graven van loopgraven, tankgrachten en het aanleggen van
veldversterkingen. Wie zich niet zou melden moest rekening houden met
ernstige consequenties. In eerste instantie kwamen er maar weinig
mannen opdagen maar na een razzia en de nodige dwangarbeiders elders
uit Overijssel is de bouw als nog gestart. Op 6 juni 1944, de dag dat
de geallieerde bij Normandië voet aan land zetten. Werd er besloten
om de Westwall weer in staat van gereedheid te brengen. Om de
geallieerde geen vrije toegang tot de Westwall te geven werden er een
groot aantal verdedigingslinies aangelegd om de 'vijand' te
verhinderen en de Duitse soldaten de tijd te geven zich te
hergroeperen langs de Westwall. Grondstoffen waren er lang niet meer
in grote hoeveelheden en mede door de tikkende klok is er toen
besloten om de IJssellinie weer in gebruik te nemen, alleen dit maal
door de Duitse bezetter. Enkele eerder in de oorlog dichtgemetselde
kazematten werden weer geopend en een groot gebied werd voorzien van
loopgraven en tankgrachten. Via Groningen en Drenthe werd een er
verdedigingslinie aangelegd onder de naam de 'Frieslandriegel' Deze
linie zou uiteindelijk zijn aansluiting moeten gaan vinden op de
IJssellinie bij Zwolle. Ten zuiden van de IJssel werd er eveneens een
verdedigingslinie aangelegd onder de naam Pantherstellung. Deze linie
volgde voor het grootste deel de Grebbelinie die vanaf de Nederrijn
bij de Grebbeberg tot aan het IJsselmeer bij Bunschoten liep.
De
werkzaamheden werden uitgevoerd onder leiding van de Organisation
Todt die onder andere al verantwoordelijk waren voor de aanleg en
bouw van de Atlantikwall. Dit Duitse staatsbedrijf is in 1937
opgericht en heeft tot het einde van de oorlog een zeer groot aantal
werkzaamheden verricht. Voor de werkzaamheden rond Zwolle zouden
circa 3000 man nodig zijn maar uiteindelijk bleef het aantal steken
op 1600. In Februari 1945 zijn er toen nog een 1100 man uit de
omgeving Enschede en Kamp Amersfoort bij gehaald om dwangarbeid te
verrichten. Het aantal bleek voldoende en de werkzaamheden begonnen hun uiteindelijke vorm aan te nemen.
De
tweede tankgracht liep vanaf de 'Westerveldse aa' tot aan de
Langenholterdijk aan de Vecht en had een lengte van 1,7 kilometer. Op
de Dijk zelf werd een tankmuur gebouwd die nog steeds aanwezig is.
Vanaf de muur loopt de tankgracht via enkele knikken tot
vlakbij de Westerveldse aa. Vanaf de Brinkhoekweg loopt de gracht nog
170 meter de woonwijk in waarna de laatste 340 meter door bebouwing
ontbreekt. Rondom de 2 tankgrachten werden prikkeldraadversperringen
geplaatst en enkele lichte mitrailleur opstellingen gebouwd. Tussen
gracht 1 en gracht 2 zijn een hoop loopgraven aangelegd op een gebied
van circa 2 vierkante kilometer. Tegenwoordig is er van dit
loopgravenstelsel niks meer terug te vinden, mede dankzij bebouwing
en mede door de boeren die hier hun land bewerken.
De
derde tankgracht bevond zich ten oosten van Zwolle tussen Zwolle en
Windesheim. Deze tankgracht liep vanaf het spoor ten hoogte van waar
nu de IJsselcentrale staat schuin omlaag tot aan de Wijheseweg en ook
hier zijn weer de nodige loopgraven te vinden. De totale lengte van
deze gracht bedroeg ongeveer 1.8 kilometer. Van zowel de gracht als
van de loopgraven is vandaag de dag niks meer terug te vinden.
Onderstaand
vind u een aantal kaarten gemaakt van luchtfoto's van de Royal Air
Force uit eind 1944 tot begin 1945. Op de foto's is duidelijk te zien
dat de grachten er pas net liggen en dat op de meeste plekken het
losse zand er nog naast ligt. De kaarten zijn het beste te bekijken
met een vergroting op 500% Klik onder of op de afbeelding zelf en de kaart opent zich in een PDF bestand. Voor een echt goed beeld kunt u de de kaarten het best even downloaden en inzoomen tot de gewenste grote.
Klik hier of op kaart voor een grote versie (PDF 7,4 MB)
Onderstaande kaart toont het zelfde gebied alleen dan met de situatie van vandaag de dag
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 24 MB)
Op onderstaande kaart zijn enkel de Tankgrachten en de loopgraven gearceerd.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 7,5 MB)
Op onderstaande kaart ziet u de tankgracht en loopgraven bij Windesheim.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 2,9 MB)
Op onderstaande kaart ziet u de huidige situatie van de tankgracht bij Windesheim.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 2,2 MB)
Foto Reportage
De foto's volgen de tankgracht vanaf de IJssel richting Stadshagen en vervolgens naar het begin van de tweede gracht tot aan de tankmuur. Zie de eerste kaart voor de exacte locaties.
Versperring aan de Langenholterdijk
Fotoreportage 2012 – http://www.bunkerinfo.nl/2012/12/tankmuur.html
Fotoreportage 2016 – http://www.bunkerinfo.nl/2010/01/tankmuur-zwolle-2016.html
Filmpje over de muur – https://www.youtube.com/watch?v=HaY1Yy4c20s&feature=youtu.be
Versperring aan de Glinthuisweg
Fotoreportage in de sneeuw – http://www.bunkerinfo.nl/2013/01/tankmuur-zwolle.html
Fotoreportage 2012 – http://www.bunkerinfo.nl/2014/08/tankmuur-zwolle.html
Fotoreportage 2016 –
Meer onderwerpen over Zwolle
Kazemat Linie: Oldeneel-Haerst – http://www.bunkerinfo.nl/2012/12/kazemat-linie-oldeneel-haersts.html
Rivierkazematten Hattem – https://www.bunkerinfo.nl/2010/01/rivierkazematten-zwolle.html
Rivierkazemat Kampen – http://www.bunkerinfo.nl/2010/12/rivierkazemat-kampen.html
Op onderstaande kaart zijn enkel de Tankgrachten en de loopgraven gearceerd.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 7,5 MB)
Op onderstaande kaart ziet u de tankgracht en loopgraven bij Windesheim.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 2,9 MB)
Op onderstaande kaart ziet u de huidige situatie van de tankgracht bij Windesheim.
Klik hier of op de kaart voor een grote versie (PDF 2,2 MB)
Kaarten zonder bewerking vind u hier:
Foto Reportage
De foto's volgen de tankgracht vanaf de IJssel richting Stadshagen en vervolgens naar het begin van de tweede gracht tot aan de tankmuur. Zie de eerste kaart voor de exacte locaties.
Onderstaande foto's
|
zijn van de tweede tankgracht
|
Zie ook het artikel over de tankmuren van Zwolle:
Andere onderwerpen rond Zwolle:
Overzicht onderwerpen met betrekking tot de tankmuren.
Artikel over de tankgrachten rond Zwolle
Fotoreportage 2012 – http://www.bunkerinfo.nl/2012/12/tankmuur.html
Fotoreportage 2016 – http://www.bunkerinfo.nl/2010/01/tankmuur-zwolle-2016.html
Filmpje over de muur – https://www.youtube.com/watch?v=HaY1Yy4c20s&feature=youtu.be
Versperring aan de Glinthuisweg
Fotoreportage in de sneeuw – http://www.bunkerinfo.nl/2013/01/tankmuur-zwolle.html
Fotoreportage 2012 – http://www.bunkerinfo.nl/2014/08/tankmuur-zwolle.html
Fotoreportage 2016 –
Meer onderwerpen over Zwolle
Kazemat Linie: Oldeneel-Haerst – http://www.bunkerinfo.nl/2012/12/kazemat-linie-oldeneel-haersts.html
Rivierkazematten Hattem – https://www.bunkerinfo.nl/2010/01/rivierkazematten-zwolle.html
Rivierkazemat Kampen – http://www.bunkerinfo.nl/2010/12/rivierkazemat-kampen.html
Bronnen:
Kaarten, foto en de tekst is geschreven en gemaakt door Bunkerinfo.nl. Mede mogelijk gemaakt door de volgende bronnen.
Het boek: Archeologie van de Tweede Wereldoorlog in Overijssel.
RAF luchtfoto's komen uit een online verkregen bestand bestaande uit een duizend tal van deze foto's. Oorspronkelijke bron is mogelijk Universiteit Wageningen.
Moderne luchtfoto's zijn afkomstig uit Google Maps.