Paal 0 - Lancaster Mk.III - ED618 - SR-X



Op 9 april 1943 vertrok de Lancaster Mk.III – ED618 vanaf een RAF basis in Yorkshire om samen met nog 104 Lancasters en 5 Mosquito's een bombardement uit te voeren op de Duitse stad Duisberg. Duisberg was voor de Duitsers een belangrijke industrie en transportstad en werd daardoor geregeld bestookt door bommenwerpers van de Royal Air Force. Die nacht hing er boven het doelgebied echter een dichte mist waardoor het beoogde resultaat minimaal werd bereikt. Het resultaat van de aanval was desondanks 50 verwoeste huizen en 27 doden. De RAF verloor tijdens de aanval 8 bommenwerpers van het type Lancaster. De Lancaster ED618 behoorde tot het No. 101 Squadron en aanboort van het toestel zaten die avond 7 bemanningsleden. Omstreeks 22:45 uur vloog de Lancaster nabij het IJsselmeer toen het werd opgemerkt door een Duitse nachtjager die bestuurd werd door Oskar Köstler. Hij opende het vuur vanuit zijn Messerschmitt BF 110 (Paal 3) en de Lancaster explodeerde met de gehele bommenlast nog aanboort in de lucht. Het grootste gedeelte van het toestel kwam terecht in Doornspijk en enkele delen kwamen terecht in het IJsselmeer ter hoogte van de huidige Alikruikweg in Biddinghuizen. Ook de de Messerschmitt van Köstler raakte beschadigd en storten eveneens neer nabij de Puttenerallee in Elburg (buurtschap Hoge Enk) Tijdens de aanval zijn alle 7 bemanningsleden uit de Lancaster omgekomen. Zij liggen begraven op de Algemene Begraafplaats in Doornspijk.

Veldwachter Hendrik Timmer meld in zijn rapport dat er omstreeks 22:30 uur boven Doornspijk veel motorgeronk was te horen. Toen werd de omgeving helder verlicht en volgde er een luide knal waarna er brandende voorwerpen uit de lucht vielen. Aangekomen op de plek des onheils vonden ze het dode lichaam van de 22 jarige Duitse luitenant Oskar Köstler. Hij was eerder die avond vanaf vliegveld Bergen opgestegen om een patrouillevlucht te maken tegen geallieerde bommenwerpers. De volgende dag werd de omvang van ramp met de 2 neergestorte vliegtuigen duidelijk toen er op diverse plekken in Doornspijk de lichamen werden gevonden van de zevenkoppige bemanning van de Lancaster. De wrakstukken van de het Engelse toestel lagen verspreid over een gebied van circa 3 kilometer in omvang.

Op 27 maart 1980 kwam het toestel nogmaals in het nieuws toen er bij graafwerkzaamheden in 't Goor tussen Elburg en Doornspijk een vliegtuigmotor werd gevonden van het type Rolls Royce Merlin, het bleek te gaan om de motor van de Lancaster ED618.

Bron: Elburger Courant van 28 maart 1980

Datum:
Crashtijd:
Crashlocatie:
Aanvalsdoel:
Oorzaak crash:
09-04-43
22:45
Doornspijk
Duisburg
Neergeschoten door Nachtjager
Lt. O. Köstler, 10./NJG 1

Fabriek:
Type:
Mk:
Serienummer:
Roepletters:
AVRO
Lancaster
III
ED618
SR-X
Eenheid:
Luchtmacht:
Vertrektijd:
Vliegveld:
SGLO:
101 Sqdn
RAF
20:40
Holme on Spalding Moor


De Bemanning:
Rang: Naam: Functie: Luchtmacht: Staat:
F/Sgt J.D. Steele Piloot RCAF Omgekomen
F/Sgt M.J. Bennett Navigator RAFVR Omgekomen
Sgt D'A Gould Bommenrichter RAFVR Omgekomen
Sgt J. Hence Boordwerktuigkundige RAF Omgekomen
F/O N.J. Ritchie Radiotelegrafist RAAF Omgekomen
F/Sgt S. Grundy Boordschutter RAF Omgekomen
Sgt W.D.G. O'Brien Boordschutter RAFVR Omgekomen


R. 94702 Warrant Officer 11
J.D. Steele
Pilot
Royal Canadian Air Force
9 th april 1943
Age 23
957663 Flight Sergeant
M.J. Bennett
Navigator
Royal Air Force
9 th april 1943
Age 26
1255195 Sergeant
D. Gould
(Of New Zealand)
Bomb Aimer
Royal Air Force
9 th april 1943
Age 22
632926 Sergeant
J. Hence
Flight Engineer
Royal Air Force
9 th april 1943
Age 23
Flying Officer
N.J. Ritchie
Royal Australian Air Force
9 th april 1943
Age 21
626664 Flight Sergeant
S. Grundy. DFM
Air Gunner
Royal Air Force
9 th april 1943
Age 23
1323095 Sergeant
W.D.G. O'Brien
Air Gunner
Royal Air Force
9 th april 1943
Age 21


Update 2021
Dit toestel heeft sinds de nieuwe bordjes geen eigen crashpaal meer. Zoals bekend zijn de brokstukken van de ED618 verspreid over een groot gebied neergestort waarvan het grootste deel in Doornspijk. De brokstukken die op de Alikruikweg zijn gevonden bleken van de DS794 afkomstig te zijn die een eigen paal op enkele kilometers afstand had, die paal is nu naar de locatie van de ED618 verplaatst.


Adres: