Op 9 april 1943 vertrok de Lancaster Mk.III – ED618
vanaf een RAF basis in Yorkshire om samen met nog 104 Lancasters en 5
Mosquito's een bombardement uit te voeren op de Duitse stad Duisberg.
Duisberg was voor de Duitsers een belangrijke industrie en
transportstad en werd daardoor geregeld bestookt door bommenwerpers
van de Royal Air Force. Die nacht hing er boven het doelgebied echter
een dichte mist waardoor het beoogde resultaat minimaal werd
bereikt. Het resultaat van de aanval was desondanks 50 verwoeste
huizen en 27 doden. De RAF verloor tijdens de aanval 8 bommenwerpers
van het type Lancaster. De Lancaster ED618 behoorde tot het No. 101
Squadron en aanboort van het toestel zaten die avond 7
bemanningsleden. Omstreeks 22:45 uur vloog de Lancaster nabij het
IJsselmeer toen het werd opgemerkt door een Duitse nachtjager die
bestuurd werd door Oskar Köstler. Hij opende het vuur vanuit zijn
Messerschmitt BF 110 (Paal 3) en de Lancaster explodeerde met de
gehele bommenlast nog aanboort in de lucht. Het grootste gedeelte van
het toestel kwam terecht in Doornspijk en enkele delen kwamen terecht
in het IJsselmeer ter hoogte van de huidige Alikruikweg in
Biddinghuizen. Ook de de Messerschmitt van Köstler raakte beschadigd
en storten eveneens neer nabij de Puttenerallee in Elburg (buurtschap
Hoge Enk) Tijdens de aanval zijn alle 7 bemanningsleden uit de
Lancaster omgekomen. Zij liggen begraven op de Algemene Begraafplaats
in Doornspijk.
Veldwachter Hendrik Timmer meld in zijn rapport dat er
omstreeks 22:30 uur boven Doornspijk veel motorgeronk was te horen.
Toen werd de omgeving helder verlicht en volgde er een luide knal
waarna er brandende voorwerpen uit de lucht vielen. Aangekomen op de
plek des onheils vonden ze het dode lichaam van de 22 jarige Duitse
luitenant Oskar Köstler. Hij was eerder die avond vanaf vliegveld
Bergen opgestegen om een patrouillevlucht te maken tegen geallieerde
bommenwerpers. De volgende dag werd de omvang van ramp met de 2
neergestorte vliegtuigen duidelijk toen er op diverse plekken in
Doornspijk de lichamen werden gevonden van de zevenkoppige bemanning
van de Lancaster. De wrakstukken van de het Engelse toestel lagen
verspreid over een gebied van circa 3 kilometer in omvang.
Op 27 maart 1980 kwam het toestel nogmaals in het
nieuws toen er bij graafwerkzaamheden in 't Goor tussen Elburg en
Doornspijk een vliegtuigmotor werd gevonden van het type Rolls Royce
Merlin, het bleek te gaan om de motor van de Lancaster ED618.
|
|
Datum:
|
Crashtijd:
|
Crashlocatie:
|
Aanvalsdoel:
|
Oorzaak crash:
|
09-04-43
|
22:45
|
Doornspijk
|
Duisburg
|
Neergeschoten door Nachtjager
Lt. O. Köstler, 10./NJG 1
|
Fabriek:
|
Type:
|
Mk:
|
Serienummer:
|
Roepletters:
|
AVRO
|
Lancaster
|
III
|
ED618
|
SR-X
|
Eenheid:
|
Luchtmacht:
|
Vertrektijd:
|
Vliegveld:
|
SGLO:
|
101 Sqdn
|
RAF
|
20:40
|
Holme on Spalding Moor
|
De Bemanning:
|
||||
Rang: | Naam: | Functie: | Luchtmacht: | Staat: |
F/Sgt | J.D. Steele | Piloot | RCAF | Omgekomen |
F/Sgt | M.J. Bennett | Navigator | RAFVR | Omgekomen |
Sgt | D'A Gould | Bommenrichter | RAFVR | Omgekomen |
Sgt | J. Hence | Boordwerktuigkundige | RAF | Omgekomen |
F/O | N.J. Ritchie | Radiotelegrafist | RAAF | Omgekomen |
F/Sgt | S. Grundy | Boordschutter | RAF | Omgekomen |
Sgt | W.D.G. O'Brien | Boordschutter | RAFVR | Omgekomen |
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
Update 2021
Adres:
|