Fabriek:
|
Type:
|
Mk:
|
Serienummer:
|
Roepletters:
|
AVRO
|
Lancaster
|
I
|
LL840
|
VN-M
|
Eenheid:
|
Luchtmacht:
|
Vertrektijd:
|
Vliegveld:
|
SGLO:
|
50 Sqdn
|
RAF
|
23:17
|
Skellingthorpe
|
Datum:
|
Crashtijd:
|
Crashlocatie:
|
Aanvalsdoel:
|
Oorzaak crash:
|
22-06-44
|
02:35
|
Oenerbroek
|
Scholven Buer
|
Neergeschoten door nachtjager
|
Omstreeks 23:17 uur steeg de Lancaster op vanaf de Royal Air Force basis in Skellingthorpe om een bombardement uit de voeren in het Duitse Gelsenkirchen-Buer. Hier stond een voor de Duitsers belangrijke synthetische olieraffinaderij (Scholven Power Station) Die als onderdeel van de geallieerde "Oil Campaign of World War II" met enige regelmaat werd bestookt. Op de avond van 21 juni 1944 vertrokken uit Engeland 132 vliegtuigen die aan deze missie zouden mee doen. (123 bommenwerpers van het type Lancasters en 9 jachtvliegtuigen van het type Mosquito) Door het aanhoudende slechte weer was het doelgebied door een dicht wolkendek moeilijk te traceren waardoor er die nacht gebruik werd gemaakt van het Oboe systeem (Observer Bombing Over Enemy) Dit systeem zond echo's uit waardoor de geallieerde vliegtuigen als nog hun koers konden bepalen. De vliegtuigen bereiken uiteindelijk hun doel en lieten hun bommen op de olieraffinaderij vallen, luchtfoto's die tijdens en vlak na het bombardement werden gemaakt toonde geen nieuwe schade maar uit latere Duitse rapporten bleek dat raffinaderij door de aanval een productieverlies van 20% had opgelopen. De schade aan Engelse zijde bleek die avond een verlies van 8 Lancasters waarvan er 4 in Nederland zijn neergestort. Totaal gingen er in de nacht van 21 op 22 juni 1944 boven Nederland 18 vliegtuigen verloren, de meeste van deze toestellen hadden een bombardement uitgevoerd op het Duitse Wesseling.
In de nacht van 22 juni 1944 was het reeds boven doelgebied al beschadigde vliegtuig aan de terugtocht richting Engeland begonnen toen het boven Nederlands grondgebied werd aangevallen door een onbekende Duitse nachtjager. De piloot van de Lancaster gaf zijn bemanning het bevel om het vliegtuig per parachute te verlaten wat 6 van de 8 bemanningsleden is gelukt, zij landen heelhuids op de grond. Wireless Operator J.F. Lane en Air Gunner F.H. Shorter kwamen bij de crash om het leven en zijn niet veel later begraven op de Algemene begraafplaats in Epe. E.J. Blakemore, J. Craven en K.H.C. Ingram wisten aan de Duitsers te ontsnappen waarvan K.H.C. Ingram in september 1944 als nog is opgepakt en op 2 oktober 1944 door de Duitsers in Apeldoorn samen met 7 andere is gefusilleerd, hij ligt begraven op begraafplaats Heidehof in Ugchelen (Apeldoorn) T.B. Cole, A.G. Beresford, en P.F. Hayes zijn na de crash afgevoerd in krijgsgevangenschap.
Op de crashlocatie is in 2009 een monument geplaatst.
|
De Bemanning:
|
||||
Rang: | Naam: | Functie: | Luchtmacht: | Staat: |
S/L. | T.B. Cole | Piloot | RAFVR | Overleefd |
F/Sgt. | K.H.C. Ingram | Boordwerktuigkundige | RAFVR | Overleefd
† 02-10-1944 |
F/O. | J. Craven | Navigator | RAFVR | Overleefd |
F/Sgt. | A.G. Beresford | Bommenrichter | RAFVR | Overleefd |
W/O. | J.F. Lane | Radiotelegrafist Boordschutter |
RAFVR | Omgekomen |
P/O. | E.J. Blakemore | Radiotelegrafist Boordschutter |
RAFVR | Overleefd |
Sgt. | F.H. Shorter | Boordschutter | RAFVR | Omgekomen |
Sgt. | P.F. Hayes | Boordschutter | RAFVR | Overleefd |
|
Andere vliegtuigen die tijdens deze missie
verloren gingen boven Nederland.
|
||||||
SGLO:
|
Locatie:
|
Type:
|
MK:
|
Werknummer:
|
Eenheid:
|
Piloot:
|
Buurtsteeg, Ede
|
Lancaster
|
I
|
ME704
|
9 Sqdn
|
L.S. McMurchy
|
|
Oosterwolde
|
Lancaster
|
I
|
LL955
|
106 Sqdn
|
J. Brodie
|
|
Heerewaarden
|
Lancaster
|
III
|
LM570
|
106 Sqdn
|
K.G. Bellingham
|
Begraafplaats Epe / Apeldoorn
|
|
|
||||
|
|
Adres:
Oenerbroek nabij de Bartjesbrug, Oene
Coördinaten: 52.34267, 6.06326
|