Toen de dreiging van Adolf Hitler in in
het begin van de jaren 30 steeds dreigender werd. Besloten de meeste
Europese landen zich te mobiliseren en te bouwen aan hun verdediging.
Voor Nederland betekende dat onder andere de aanleg van enkele
militairenvliegvelden. In de Noord Hollandse plaats Bergen werden in 1935
de plannen gemaakt voor een vliegveld van 155 hectare groot. De
bedoeling was dat er 20 hangars gebouwd zouden worden voor de BomVA
(Bombardeer Vliegtuig Afdeling) die met 16 toestellen richting bergen
wilden komen. Na een lange strijd tussen de verschillende partijen
werd er rond 1938 eindelijk begonnen met de bouw van het vliegveld
waarvoor enkele boerderijen moesten wijken. Gedacht werd dat het
vliegveld eind 1938 wel in gebruik genomen kon worden maar
uiteindelijk lande het eerste vliegtuig pas op 17 juli 1939.
Tijdens de Duitse aanval op Nederland
werd er door de Duitsers op de ochtend van 10 mei 1940 meteen al een
bombardement uitgevoerd door enkele toestellen van de Luftwaffe. Die
geheel onverwacht via de Noordzee de aanval inzetten op het pas
geopende vliegveld. 3kwartier zou het bombardement duren maar
uiteindelijk viel de schade mee en kwamen er slechts 34 bommen
terecht op Bergen. Na de capitulatie werd het vliegveld meteen door
de Duitsers in gebruik genomen en omgedoopt tot Fliegerhorst Bergen.
Rondom het vliegveld werden er 7 weerstandsnesten gebouwd bestaande
uit een groot aantal Küver bunkers. Deze stellingen werden ingericht
als luchtafweerbatterijen en geheel gereed gemaakt als op zichzelf
staande batterijen. Dit hielt in dat er naast het luchtafweergeschut
dat stond opgesteld op de daken van enkele bunkers. Er ook bunkers
werden gebouwd waarin de manschappen verbleven in de tijden dat er
geen dreiging was. Maar ook bunkers waar ze zich konden wassen, eten,
en vermaken. Tijdens de oorlog is het vliegveld ook enkele malen het
doelwit geweest van geallieerde bombardementen en dan met name in
1944. Op 4 mei 44 werd er een groot bombardement uitgevoerd waardoor
het vliegveld eigenlijk door de Duitsers als onbruikbaar werd
verklaart. Een tweede bombardement vond er die zelfde maand op de
28ste nog plaats toen er een Amerikaanse bommenwerper nog enkele
bommen dropte boven Bergen. Voor de Duitsers was het vliegveld altijd
al van ondergeschikt belang geweest en diende het slechts als
uitvalbasis voor de veel grotere Fliegerhorst in Leeuwarden. Na de
invasie in Normandië op 6 juni heeft het Duitse leger de laatste
bouwwerken zelf opgeblazen en werd het vliegveld als verloren
beschouwd. Tussen 2 en 6 mei 1945 stond het voormalig vliegveld nog
een paar dagen in de belangstelling dankzij de geallieerde
voedseldroppings die veel mensen richting de landingsbanen lokte.
Wel bleven de circa 100 bunkers
behouden en vandaag de dag zijn er daar nog een groot deel van over.
Het voormalige vliegveld in Bergen geeft dan ook een uniek kijkje in
hoe de Duitsers hun vliegvelden wisten te verdedigen. En zijn de
restanten van deze Fliegerhorst oprecht uniek te noemen. Na oorlog
bleef het terrein in handen van defensie die er een munitiedepot
wilden bouwen maar deze plannen gingen dankzij verontruste
buurtbewoners niet door. Tegenwoordig word het terrein teruggegeven
aan de natuur en word het voormalig vliegveld gereed gemaakt voor
recreatie en waterberging.