De LVA was tot de jaren 30
hoofdzakelijk actief op Soesterberg maar omdat Nederland zich
mobiliseerde werd besloten dat de vliegtuigen van defensie verspreid
over het land opgesteld moesten worden. En aangezien er op Texel een
nieuw vliegveld was gebouwd aan de rand van de Vesting Holland,
ongeveer de huidige randstad werd er in 1939 een grote hangaar
gebouwd voor het opslaan van enkele toestellen. Texel zou gaan dienen
als opleidingscentrum voor meermotorige vliegtuigen. Vlak voor de
capitulatie slaagde de Nederlanders er nog wel in enkele toestellen
in veiligheid te brengen of onbruikbaar te maken. Maar toch slaagde
de Duitsers er in om een groot deel vanuit de lucht in de brand te
schieten.
1 van de bunkers op het vliegveld |
Nadat Nederland was gecapituleerd namen
de Duitsers hun intrede op Texel en zagen zij de strategische
voordelen van het vliegtuig. Rondom het vliegveld werd
luchtafweergeschut opgesteld en werden enkele landingsbanen die
voorheen van gras waren bestraat. Vanaf 1942 werd er begonnen met het
bouwen van bunkers bestaande uit 14 Küver types en 1 befhelsstand.
In de eerste jaren van de oorlog stonden er op het vliegveld
hoofdzakelijk Duitse jachtvliegtuigen. Maar naarmate de oorlog
verstreek en de geallieerde luchtoorlog groeide bleek het Texelse
vliegveld niet meer aan de eisen te voldoen. Mede door de afgelegen
ligging was het een makkelijk doel voor Engelse en Amerikaanse
bommenwerpers. En dit bleek een aantal keer maar al te waar zijn. De
Duitsers besloten het vliegveld te ontmantelen en op 29 maart 1943
werd het vliegveld officieel opgeheven door de Ortskommandant.
Kogelgaten op één van de muren |
Na de oorlog lag het vliegveld en
omgeving totaal in puin en duurde het tot 1953 tot het weer in
gebruik genomen werd. Rondom het vliegveld zijn de sporen van de
oorlog nog zichtbaar aanwezig. Het meest opvallende is de grote
bunker recht tegenover de ingang van het vliegveld. De Befhelsstand
(commandopost) staat aan de rand van een weiland en zit onder de
kogel en kanon gaten die de Duitsers daar tijdens hun strijd tegen de
Georgiërs in hebben geschoten. Iets beter verstopt maar nog wel
aanwezig zijn enkele Küver bunkers die bijna allemaal op privé
liggen. Ook zijn er nog enkele Duitse bouwwerken aanwezig die diende
als onderkomen en of werkplaatsen. Ook hierop zijn de kogelgaten nog
rijkelijk aanwezig.